Złota polska jesień – określenie jakże przyjemne i zarazem trafne. Przywołuje na myśl słońce i morze kolorów. Ze wszystkich pór roku to właśnie jesień wybitnie obfituje w kolory. Te zaś,
z czego nie każdy zdaje sobie sprawę, mają na nas ogromny wpływ.

   Rola barw w naszym życiu jest ogromna – choćby zaczynając od ubioru, przez wystrój naszych mieszkań aż do chęci zwrócenia czyjejś uwagi np. na reklamowany produkt. Otaczamy się kolorami, tworząc przestrzeń, w której czujemy się dobrze. Kolory wpływają na nasz nastrój, samopoczucie, percepcję. Przyciągają naszą uwagę, ostrzegają, zwiększają zapamiętywanie, niosą informacje. Niektóre kolory wywołują silne emocje, inne działają uspokajająco. Niektóre mają wpływ na apetyt, inne zaś na naszą pracę i jej rezultaty. Wszystkie te właściwości kolorów znalazły nawet zastosowanie w medycynie – w leczeniu kolorami (chromoterapia, koloroterapia).

 

„Barwy działają na duszę; mogą one pobudzać w niej wrażenia, wzbudzać uczucia i myśli, które uspokajają nas lub wzruszają i wywołują smutek lub radość”

J.W. Goethe “Nauka o barwach”

 

   Obecna pora roku szczególnie dostarcza nam wrażeń estetycznych związanych z barwami. Liście drzew zmieniają kolor z kojącej zieleni na ciepłe barwy pomarańczu, żółci, czerwieni i brązu. Teraz właśnie nad tym pierwszym kolorem jesieni chcemy się na chwilę pochylić – nad energicznym, ciepłym pomarańczem.


   Mówi się, że barwa pomarańczowa jest barwą radości. Dodaje energii, otuchy i chęci do działania. Pobudza poczucie bezpieczeństwa jak i podnosi naszą samoocenę. Jest to kolor optymizmu i życzliwości, wspomagający kreatywność i pasję. Kolor ten jest kojarzony z siłą ale i z dobrocią. Oznacza dążenie do celu, ambicję, entuzjazm. Uchodzi także za symbol innowacji, trwałości, komfortu, przyjaźni jak i zaufania. Pobudza do twórczego myślenia, a ludzie pracujący w jego otoczeniu działają lepiej, szybciej i popełniają mniej błędów. Barwa pomarańczowa może też kojarzyć się z odwagą, a przez swoje powiązanie z owocem – z witalnością i świeżością.


   Wszystkie te cechy i właściwości przemawiają, aby otaczać się kolorem pomarańczowym. Szczególnie, gdy pogoda za oknem nie sprzyja i w żadnym stopniu nie przypomina wspominanej złotej polskiej jesieni. Badania pokazują, że kolor pomarańczowy to kolor radości i szczęścia. Wnosi on w nasze życie energię, wigor i pobudza do działania. Z doświadczenia wiemy, że jest w tym dużo prawdy!

 

Pogodnej, ciepłej i słonecznej jesieni życzy zespół firmy INOXA!

 

 

Bibliografia:
Kilijańska B. Psychologia koloru w reklamie
Kleszcz L. Jeden obraz – więcej niż tysiąc słów
Najman E. Psychologia koloru
Tatarska J. Rola koloru w reklamie prasowej